Taalvaardigheid en leesvaardigheid
Ontwikkeling van pedagogisch en didactisch vaardigheden, ontwikkelen van tools
– In kaart brengen van hun eigen sterktes en zwaktes;
– Uitwerken van sterkere activiteiten betreffende ontluikende en beginnende geletterdheid bij jonge kinderen;
– Uitwerken van sterke leesactiviteiten en taalactiviteiten;
– Verhogen en activeren van ouderbetrokkenheid bij het leesproces;
– Verhogen van het leesniveau bij alle leerlingen en hierbij diversiteit als een positieve motor zien;
– Inzetten van taal als motor om samen school te maken;
– Inzetten op de denkniveaus van Bloom als ondersteunend kader.
Omgaan met diversiteit en meertaligheid
Pedagogisch en agogische vaardigheden, ontwikkeling van methodieken en aanpak
– De verschillende niveaus van bewustwording van diversiteit kunnen inschatten;
– Inzichten in de verschillende vormen van diversiteit verwerven;
– In staat zijn om het diversiteitsbeleid te koppelen aan of situeren in het inclusiebeleid van de school;
– Meertaligheid integreren in het schoolbeleid en als sterkte gebruiken om de lees- en taalvaardigheid te verhogen van leerlingen die thuis geen Nederlands spreken.
Schoolbeleid: aanpak van leesbeleid
Verbeteren van beleidsvoerend vermogen; uitwerken van methodieken en tools, ontwikkelen van samenwerkingsprotocol
– Opzetten van een gedragen leesbeleid;
– Voorwaarden voor een veranderingsbeleid kennen en in eigen school realiseren;
– Gestructureerd samenwerken met diverse partners uit de lokale of sub-lokale omgeving van de school.
Beleidsmatige aanpak van internationalisering
Verbeteren van beleidsvoerend vermogen, ontwikkeling van internationale sleutelcompetenties
– Via deelname aan dit consortium-project de eerste stappen zetten op het vlak van internationalisering, leraren vertrouwd maken grensoverschrijdend werken;
– Gedurende het project een internationaliseringsbeleid uitwerken;
– Via de contacten tijdens de internationale leeractiviteiten contacten leggen zodat ook een internationale dimensie voor onze leerlingen ontstaat (eTwinning, Buurklassen, internationaal programma Provincie West-Vlaanderen,…);
– Een stuk van de professionalisering van het team realiseren via internationale samenwerking;
– Meer openstaan voor internationale onderwijsevoluties en tendensen.